Monday, May 18, 2009

Debat lah..

Salam semua..

Pengenalan

Kali ni, ak nak bincang sket ttg 'debat'.. First of all.. aper tu debat?? urmm.. dalam konteks yg ak nak bincang kan, debat ni more to perbincangan ilmiah. Ak rase sumer dah tahu, di peringkat sekolah sehinggalah peringkat IPT, byk pertandingan debat yg dianjurkan. Contohnyer, di peringkat sekolah, ader pertandingan debat inter-school (ajuran UIAM), pertandingan debat antara MRSM, manakala, di tahap IPT pula, ader debat Integriti, Perpaduan, Alam Sekitar dan debat Piala Diraja.

Pandangan Individu

"Debat ni bukannyer betul sangat, byk pendebat yang tipu fakta" ~A

"Debat nih tak membina pun..." ~D

"Tak minat la debat.." ~F

Banyak pendapat dan komen yg ak dgr biler ckp ttg debat.. Pd ak, masing2 ader pandangan sendiri.. Cumer, yg boleh diragukan, ada beberaper 'individu' yg tak pernah terlibat dgn debat, tp komen mcm seorang pendebat vateran.. hehehe..

Situasi

Sebenarnyer, berdebat ni bertujuan untuk melahirkan individu yg mampu untuk berfiikir secara kritis dan kreatif, memupuk budaya menganalisis dengan baik, disamping menjadikan seseorang itu berketrampilan, yakin diri, dan bijak bertutur. Di peringkat sekolah, mmg stigma debat dan tipu nih cukup sinonim terutama kpd 'pendebat ke-3' (siape yg masuk debat mungkin tahu).. Dan bender ni mmg terjadi...

Pun begitu, di peringkat IPT, budaya tipu2 nih dah tidak menjadi isu.. kerana penonton dan pendebat ini adalah dari golongan yg terpilih. Maksudnyer.. mereka yg cuba untuk menipu pasti akan dapat di'trace' oleh audiens dan hakim.. Oleh itu, sekiranyer korang tgk debat peringkat IPT, analisis kes mereka boleh dikatakan sangat bagus terutama kepada pasukan debat #**#..
Debat di peringkat IPT menjadikan seseorang itu lebih teliti dan matang dalam menghuraikan sesuatu tajuk.. (kalo tak pecayer, masuk lah debat).. hehe...

Kesimpulan

Ape yg hendak disampaikan disini, sekiranyer korang ader ruang dan peluang untuk belajar debat, rebutlah peluang tersebut.. Kerane, korang akan dapat meningkatkan kualiti diri, dan hidup supayer lebih maju dan berjaya.. Ws.

6 comments:

As said...

hehe
debat bukan nak tgk sape memang kan..
cuma nak tgk sape yang akan mempertahankan pendirian mreka dan konfiden dengan fakta mereka :D

bagus la debat banyak bina diri ;)

ejato said...

debat untuk budak2 poyo

3p4h said...

Debat sgt sesuai dgn Mr Ram!!! He5.... Slmt mlm tuan presiden =)

Mohd. Ramadan said...

to As -> kalo dlm match.. kene la tgk sape mng.. hehe..
Kalo presentation... tak perlu kot.. :p

to ejato -> Poyo??? hehe.. kalo camtuh.. ramai la klasmate kamu yg poyo ek?? :p

to 3p4h -> Selamat kat kamu jua...

ejato said...

bestnye dapat jadi best frenz presiden kelab debat uiam cawangan kuantan..hehe

izzahismail said...

hey pembahas,
good luck in t'ganu! :)